Teori ABCD..~


Hidup ini mudah.Kehidupan ini boleh ditafsirkan melalui teori A.B.C.D.Hidup ini bermula dengan “A”=Allah diikuti huruf “B”=Birth (kelahiran) dan berakhir dengan huruf “D”=Death (kematian).Tetapi diantara huruf B dan D,ditengahnya masih ada huruf “C”=Choice (pilihan).
Hidup selalu menawarkan pilihan.Kita berhak memilih.Kita merupakan watak utama dalam drama yang terbesar dalam diri kita; Drama kehidupan.Walaupun kehidupan kita tidak seperti yang digambarkan dalam drama orang lain,kita mempunyai hak memiliki drama kita sendiri.



Tersenyum atau marah?
Memaafkan atau membalas?
Mencintai atau membenci?
Bersyukur atau mengeluh?
Tidak ada pilihan tanpa sebarang akibat dan konsekuensi.Namun DIA selalu memberi yang terbaik.
Kadang kita belajar,kadang kita mengajar.Setiap daripada kita adalah pelajar sekaligus guru.Pandai-pandailah kita memetik hikmah dari setiap kejadian.Tidak ada kata terlambat untuk berubah kearah yang lebih positif.Masa lalu adalah masa pendewasaan.Penghijrahan kearah lebih positif adalah kerana keputusan diri kita sendiri bukan dipengaruhi oleh orang lain.Allah member hikmah kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya.
“Barangsiapa diberi hikmah,sesungguhnya dia telah diberi kebaikan yang banyak.Dan tidak ada yang dapat mengambil pelajaran kecuali orang-orang yang mempunyai akal sihat” [2:269]

No comments:

Blogger Widgets